«Η Σαρία, δικαίωμα και όχι υποχρέωση για τους μουσουλμάνους της Θράκης»

Συντάκτης: – 23/11/2017

Συνέντευξη στην εφημερίδα Καθημερινή, 23/11/2017

Η Τουρκία, με απόφαση του Κεμάλ Ατατούρκ κατήργησε τη Σαρία ως βάση του δικαιϊκού συστήματος της χώρας. Ο Κεμάλ Ατατούρκ έκανε, σε μια συγκεκριμένη στιγμή, αυτό που θεώρησε σωστό για τη δική του χώρα. Η Ελλάδα οφείλει να πάρει τις δικές της αποφάσεις με κριτήριο το δικό της εθνικό συμφέρον.

Είμαστε η μοναδική χώρα της Ευρώπης στην οποία ισχύει η Σαρία;

Ναι. Αλλά είμαστε και η μοναδική χώρα της Ευρώπης της οποίας κανένας μουσουλμάνος από τη Θράκη, εκεί δηλαδή που ισχύει η Σαρία, δεν στρατολογήθηκε στο ISIS.

Γιατί κάνετε αυτή τη σύνδεση;

Όταν λέμε Σαρία σχεδόν όλοι εμείς που δεν είμαστε μουσουλμάνοι φέρνουμε στο μυαλό μας άγριες και βίαιες σκηνές, όπως τις βλέπουμε στην τηλεόραση. Όμως, ένας μουσουλμάνος αντιλαμβάνεται διαφορετικά τη λέξη Σαρία από έναν μη μουσουλμάνο. Για τον μουσουλμάνο, η Σαρία είναι ένας δρόμος, ένας οδηγός ορθοπραξίας για την καθημερινή ζωή του. Δεν είναι ένα συγκεκριμένο κείμενο, αλλά ένα σύνολο χιλιάδων κειμένων που προσπαθούν να ερμηνεύσουν το Ιερό Κοράνι. Και η ερμηνεία είναι ευθύνη των νομομαθών του Ισλάμ, άρα όσοι νομομαθείς τόσες και οι γνώμες. Η Ελλάδα αντιλήφθηκε αυτές τις λεπτές διαφοροποιήσεις και χειρίστηκε τα θρησκευτικά θέματα των μουσουλμάνων της Θράκης με τέτοιο τρόπο ώστε ποτέ δεν αμφισβητήθηκε ο βαθύς και ειλικρινής σεβασμός της για το Ισλάμ. Έτσι, έκανε το κρίσιμο βήμα ώστε να αποτρέψει την εμφάνιση ενός ισλαμικού ριζοσπαστισμού στη Θράκη.

Η Τουρκία έχει καταργήσει τη Σαρία;

Ναι, ο Κεμάλ Ατατούρκ κατάργησε τη Σαρία ως βάση του δικαιϊκού συστήματος της Τουρκίας, αλλά και τα αντίστοιχα δικαιώματα των μειονοτήτων. Εμείς δεν έχουμε ως βάση του δικαιϊκού μας συστήματος τη σαρία.

Ποιο μέρος του ισλαμικού δικαίου έχει ενταχθεί στην ελληνική έννομη τάξη;

Ο γάμος, το διαζύγιο, η κηδεμονία ανηλίκων και η κληρονομιά. Όταν λέμε Σαρία στη Θράκη εννοούμε ότι τη δικαιοδοτική αρμοδιότητα του Μουφτή σε τέτοια θέματα. Τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Επίσης, σύμφωνα με το νόμο, τα δικαστήρια μπορούν να ελέγχουν αν οι αποφάσεις του παραβιάζουν το Σύνταγμα.

Εάν δύο μουσουλμάνοι θέλουν να χωρίσουν και η μια πλευρά θέλει να πάει στο Μουφτή και η άλλη στα δικαστήρια τι θα γίνει;

Σε περίπτωση διαφωνίας, όπως αυτή που περιγράψατε, αρμόδια θα είναι τα δικαστήρια.

Γι’ αυτή τη νέα ρύθμιση έχετε συζητήσει με τη μειονότητα;

Η μειονότητα δεν είναι ένας άνθρωπος για να τον καλέσεις σε μια συνάντηση, 120.000 συμπολίτες μας είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας. Μιλήσαμε με τους Μουφτήδες, τους Ιεροδιδασκάλους Ισλαμικής Θρησκείας και έχει προγραμματιστεί συνάντηση με το Σύλλογο Επιστημόνων Μειονότητας. Όμως πέρα από αυτό μπορούμε να λάβουμε υπ’ όψιν μας συγκεκριμένες πράξεις μέσω των οποίων δηλώνεται αδιαμεσολάβητα η άποψη των μουσουλμάνων συμπολιτών μας στη Θράκη, όπως πχ η τέλεση πολιτικών γάμων. Αυτό δείχνει ότι επιθυμούν να έχουν το δικαίωμα επιλογής.

Κλειστό