«Η Σαρία για έναν μουσουλμάνο είναι ο δρόμος προς τον Θεό»

Συντάκτης: – 29/11/2017

Συνέντευξη στον ραδιοσταθμό «Χρόνος 87.5» της Κομοτηνής με τον δημοσιογράφο Δ.Μπακιρτζάκη, 29/11/2017

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Καλαντζή, καλησπέρα. Τι κάνετε; Καλά είστε;

ΓΓΘ: Καλησπέρα σας κι ευχαριστώ για την ευκαιρία επικοινωνίας που μου δίνετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να είστε καλά. Να πούμε βέβαια ότι ήδη το προσχέδιο νόμου είναι έτοιμο για να έρθει το θέμα της Σαρίας με βάση τις 5 θέσεις που εξήγγειλε κι ο πρωθυπουργός της χώρας ο κ. Αλέξης Τσίπρας στο Συνέδριο το Αναπτυξιακό εδώ στην Κομοτηνή. Που σημαίνει τι αυτό, ότι εντός των ημερών οδεύει προς τη Βουλή ή έχουμε και κάτι άλλο κύριε Καλαντζή;

ΓΓΘ: Κατ’ αρχήν δεν έχει τελειώσει ο διάλογος που διεξάγουμε, νομίζω όμως ότι θα είμαστε σύντομα έτοιμοι για να κατατεθεί και στη Βουλή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει διάλογος και μάλιστα εξ όσων γνωρίζω εμπεριστατωμένος κι από πολλά πρόσωπα από την περιοχή μας. Δημόσια τουλάχιστον, έχουν έρθει και οι Μητροπολίτες και οι πρόεδροι των δικηγορικών συλλόγων, οι βουλευτές , δεν ξέρω αν…

ΓΓΘ:…οι Μουφτήδες έχουν έρθει κι έχει προσκληθεί κι ο Σύλλογος Επιστημόνων της μειονότητας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ααα, δεν ήρθε μέχρι τώρα.

ΓΓΘ: Όχι, αλλά ελπίζω να γίνει η συνάντηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα  γίνεται ένας διάλογος παρουσία του Υπουργού, καταθέτουν όλοι τις απόψεις τους, τις προτάσεις τους….

ΓΓΘ: Σαφέστατα, κι ο διάλογος δεν ξεκίνησε τώρα. Πριν φτάσουμε στο να υπάρξει συγκεκριμένη πρόταση, αλλά και πριν ακόμη ο Πρωθυπουργός κάνει τις συγκεκριμένες εξαγγελίες, οι συζητήσεις για αυτά τα θέματα από πλευράς Υπουργείου Παιδείας ήταν διαρκείς κι όχι μόνο σε επίπεδο θεσμικό, αλλά ξέρετε καμιά φορά έχει σημασία, για να καταλαβαίνεις και τι γίνεται, να μιλάς και με ανθρώπους που μπορεί να μην έχουν θεσμική ιδιότητα, αλλά τελικά τους αφορούν όλα αυτά. Έτσι σχηματίζεται μια ασφαλέστερη, όσο μπορεί να γίνει  βέβαια, γνώμη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η αίσθηση που υπάρχει κι εκεί θέλω να μου απαντήσετε είναι το εξής, ότι  βιάζεται η χώρα μας να φέρει ουσιαστικά ένα σχέδιο νόμου για την Σαρία  πριν την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου  που  πολλοί προοιωνίζουν ότι θα είναι καταπέλτης για τη χώρα μας, γιατί ουσιαστικά είναι ένας αναχρονιστικός θεσμός, όπως λένε οι αντίπαλοι που τίθενται πάνω σε αυτό το ζήτημα  που μόνο η χώρα μας τον διατηρεί κ. Καλαντζή.

ΓΓΘ: Κύριε Μπαϊκιρτζάκη, κατ’ αρχήν ο καθένας  έχει το βάρος της ευθύνης των λέξεων που χρησιμοποιεί. Μετά από αυτή τη γενικότητα όμως να πω κάτι πολύ συγκεκριμένο. Θα ήθελα, όποιος μιλάει για ζητήματα  που συνδέονται με την θρησκευτική πίστη συμπολιτών μας είτε είναι  χριστιανοί είτε είναι μουσουλμάνοι είτε είναι εβραίοι είτε είναι μπαχάι είτε οτιδήποτε άλλο, να έχει την αίσθηση ότι τον ακούν κι εκείνοι που είναι ταγμένοι σε εκείνη την θρησκευτική κοινότητα, εκείνοι που πιστεύουν δηλαδή. Και δεν είναι χρήσιμο να προσβάλουν κάποιον επειδή πιστεύει. Καταλαβαίνω ότι η Σαρία στα μάτια ενός μη μουσουλμάνου και ειδικά υπό το βάρος των ειδήσεων που βλέπουμε στα μέσα ενημέρωσης  κι αυτών των τραγικών πραγμάτων που συμβαίνουν στην ευρύτερη περιοχή μας, μπορεί να έχει ταυτιστεί με κάτι που είναι βάρβαρο. Όμως δεν είναι έτσι τα πράγματα. Η Σαρία για έναν μουσουλμάνο είναι ο δρόμος προς τον Θεό. Είναι μέρος της πίστης του. Η Σαρία βασίζεται στο Ιερό Κοράνι, αλλά περιλαμβάνει και  πολλές άλλες πηγές. Όταν κάποιος λοιπόν απλώς λέει τη φράση η Σαρία είναι αναχρονιστική, προσβάλει μια θρησκεία που την ακολουθούν 1,1 περίπου δισεκατομμύριο συνάνθρωποί μας. Νομίζω ότι πρέπει να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί στα επίθετα  που χρησιμοποιούμε.  Μπορεί μέρος της Σαρία, πράγματι, να μην συμβαδίζει με τις εξελίξεις της εποχής μας. Λογικό. Η Σαρία όμως έχει κι εκείνη τους δικούς της μηχανισμούς να εξελίσσεται. Το κεντρικό ερώτημα που αφορά εμάς ως κοινωνία και ως χώρα, που η πλειοψηφία, όπως ξέρουμε όλοι, είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι, αυτό που αφορά εμάς, λοιπόν, είναι πώς εμείς ως πολιτεία, αλλά και όσοι από εμάς  είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, αντιλαμβανόμαστε τη σχέση μας με μια άλλη θρησκευτική κοινότητα  που μπορεί να είναι μειονότητα στη χώρα μας, αλλά είναι πολύ μεγάλη στον κόσμο. Απορρίπτουμε εξ αρχής την διαφορετική αυτή αντίληψη πραγμάτων ή όχι; Εγώ  νομίζω ότι δεν είναι σώφρων ούτε να την απορρίψουμε εξ αρχής ούτε να επιτεθούμε με διάφορους χαρακτηρισμούς για να προσπαθούμε να πούμε σε κάποιον άνθρωπο ξέρετε είστε σε όλα λάθος, εμείς τα έχουμε όλα σωστά. Δεν γίνεται έτσι. Να συζητήσουμε  πιο ήρεμα, πιο ψύχραιμα και να ακούσουμε κι αυτό που γίνεται ήδη στη Θράκη. Να το δούμε. Γιατί ήδη στη Θράκη νομίζω υπάρχει ο τρόπος κάποιος να αποφύγει τη Σαρία και μιλώ για το θέμα των πολιτικών γάμων. Είναι επίσης  χαρακτηριστικό ότι σε επίπεδο δικαστηρίων τα μόνα θέματα που έχουν απασχολήσει είναι τα κληρονομικά. Και μάλιστα όλη αυτή την περίοδο υπάρχει μόνο μια περίπτωση που έχει πάει στο ΕΔΔΑ. Και γιατί κατηγορούμαστε στο ΕΔΔΑ; Κατηγορούμαστε…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: θέλετε να πείτε δηλαδή ότι όλες οι άλλες υποθέσεις, τα διαζύγια, η κηδεμονία, αυτά ; Μόνο για κληρονομικά έχουνε πάει.

ΓΓΘ: .. και να είμαστε και ακριβείς, εκεί έχουμε καταλήξει και θα καταδικαστεί η χώρα μας, το πιθανότερο αυτό είναι δηλαδή, διότι υποχρεώνουμε τους μουσουλμάνους να ακολουθούν τη Σαρία στο θέμα το κληρονομικό. Συνεπώς  η συζήτηση μπορεί να είναι στη βάση πρέπει να τους υποχρεώνουμε; Οι ίδιοι θέλουν να είναι υποχρεωμένοι  σε αυτή την κατεύθυνση; Νομίζω από τα στοιχεία  προκύπτει….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι προκύπτει; Δεν έχουμε κάποια ποσοστά για να καταλάβουμε πόσοι οι μουσουλμάνοι  προσφεύγουν στη Σαρία και πόσοι στο αστικό δίκαιο.

ΓΓΘ: Δεν μπορούμε να έχουμε ασφαλή στοιχεία  για το ποιος θέλει τι. Έχουμε, όμως, ασφαλή στοιχεία ότι δεν θέλουν όλοι το ίδιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό είναι δεδομένο.

ΓΓΘ: Συνεπώς τι θα μπορούσε και θα έπρεπε να κάνει η πολιτεία εφόσον δεν υπάρχει ομοφωνία; Να δώσει το δικαίωμα επιλογής. Αυτό συζητάμε με τους καλύτερους δυνατούς όρους και με προστασία όλων και με σεβασμό στη θρησκευτική πίστη των μουσουλμάνων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα το σχέδιο δομήθηκε ουσιαστικά  με αυτές τις πέντε θέσεις που είπε ο Πρωθυπουργός εδώ στο Αναπτυξιακό Συνέδριο.

ΓΓΘ: Είναι θέμα επιλογής. Και στο ζήτημα διαζυγίων κτλ και στο ζήτημα το κληρονομικό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Περιέγραψε και τη διαφωνία αν υπάρχει, που εκεί ουσιαστικά υπάρχει και η νέα ρύθμιση που κάποιος λέει από τους αντιδίκους ότι εγώ θέλω τον Ιερό Νόμο της Σαρίας ή  προσφεύγω στο αστικό δίκαιο. Κι εκεί προβλέπεται.

ΓΓΘ: Είναι φυσικό να υπάρξει μια διαφωνία. Και το κέντρο της ρύθμισης, ο πυρήνας είναι το τι θα γίνει σε περίπτωση διαφωνίας. Υποθέτω δεν θα κάνουμε κλήρωση. Σε ένα κοσμικό κράτος,  όπως είναι το δικό μας, σε περίπτωση διαφωνίας  προέχουν τα δικαστήρια. Απλά, καθαρά και λογικά  πράγματα. Δεν είναι η ανακάλυψη της Αμερικής.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ο κόσμος έχει αλλάξει. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Νομίζω οι  Μουφτείες χρειάζονται περαιτέρω ενίσχυση, έτσι; Δεν ξέρω….ή αν κατά την άποψή σας θεωρείτε ότι θα πρέπει να αναβαθμιστούν κιόλας.

ΓΓΘ: Είναι απαραίτητο στην εποχή που βρισκόμαστε και με τις ανάγκες που υπάρχουν να αποκτήσουμε και  Μουφτείες  αντάξιες ενός κράτους  που σέβεται το Ισλάμ. Γιατί η σημερινή κατάσταση των  Μουφτειών σε επίπεδο οργάνωσης και υποστήριξης είναι ανακόλουθη με τη σταθερή επιλογή της χώρας μας να σέβεται το Ισλάμ και, βεβαίως, ειδικά τους μουσουλμάνους της Θράκης που μας ενώνουν και πολλά χρόνια κοινής ιστορίας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κι ένα ερώτημα που θέλω να θέσω είναι το εξής. Και μου το λένε πολλοί, όπως και μου το θέτουν ως ερώτημα. Πρόσφατα  όπως μας είπε κι ο καθηγητής ο κ. Κτιστάκης ο νομικός, ότι πουθενά στη Συνθήκη της Λωζάννης δεν υπάρχει η αναφορά αυτή περί της  Σαρίας  περί των Μουφτήδων κι όλα αυτά.

ΓΓΘ: Πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει Σαρία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γνωρίζουμε ότι πουθενά δεν υπάρχει Σαρία, γνωρίζουμε ότι έχει καταργηθεί επί  Κεμάλ  Αττατούρκ  και η Σαρία στην Τουρκία. Εμείς γιατί δεν το καταργήσαμε από τότε για να καταλάβουμε;

ΓΓΘ: Πολύ καλή ερώτηση και πολύ ενδιαφέρουσα. Καταρχάς, ναι,  πουθενά δεν υπάρχει στην Ευρώπη, αλλά πάνω στο τραπέζι. Κάτω από το τραπέζι τι ακριβώς γίνεται;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τι εννοείτε;

ΓΓΘ: Εννοώ ότι σε πολλά κράτη της Ευρώπης υπάρχει το φαινόμενο να μην υφίσταται η Σαρία με την έννοια της εγγύησης του κράτους σε μια διαδικασία, γιατί όταν λες ότι αποδέχεσαι μια άλλη αντίληψη πραγμάτων και προσπαθείς να την εντάξεις στο εγχώριο δίκαιο, ουσιαστικά το κράτος δίνει εγγυήσεις για κάποια πράγματα. Λοιπόν, στην Ευρώπη έχουμε σε αρκετές  χώρες το φαινόμενο οι μουσουλμάνοι  που επιθυμούν να ακολουθήσουν αυτό που λέει η πίστη τους να το ακολουθούν κάτω από το τραπέζι, να ακούν  τι  λέει ο ιμάμης και μετά να το κάνουν πράξη σε συμβολαιογράφο. Αυτό δεν καταλαβαίνω  γιατί είναι πιο έξυπνο από αυτό που κάνει η χώρα μας. Βέβαια, σε μια λογική άσπρο ή μαύρο προφανώς είναι πολύ πιο εύκολο να το υποστηρίξεις. Αλλά η κοινωνία ξέρετε δεν είναι άσπρο και μαύρο. Έχει πάρα πολλά χρώματα. Δεύτερον, βεβαίως και η Τουρκία το κατήργησε, αλλά να σας θυμίσω ότι η Τουρκία είναι μια μουσουλμανική χώρα, η οποία  αποφάσισε να καταργήσει τη Σαρία γιατί θεώρησε ο τότε ηγέτης της ότι με αυτόν τον τρόπο θα την βγάλει από μια ιστορική περίοδο που ο ίδιος είχε καταδικάσει. Να θυμίσω ότι οι μειονότητες υπέστησαν την ίδια ακριβώς  μοίρα της υποχρεωτικής ένταξης στον ελβετικό αστικό κώδικα χωρίς καν να ερωτηθούν. Εμείς, βεβαίως, δεν είμαστε μουσουλμανική χώρα, είμαστε Ορθόδοξη Χριστιανική χώρα. Και οι μουσουλμάνοι είναι μειονότητα. Εμείς λοιπόν αντί να  πούμε  ότι αυτό που ισχύει για εμάς ως πλειοψηφία, δηλαδή τα αστικά δικαστήρια, σας το επιβάλλουμε επειδή έτσι θέλουμε, προτιμούμε να ακολουθήσουμε μια λογική επιλογής και μέχρι τώρα  μάλιστα  μια λογική που ουσιαστικά τους έλεγε, αφού είστε μουσουλμάνοι, μόνο Σαρία. Με συγχωρείτε, αλλά αυτό το θεωρώ  πολύ  πιο έξυπνο από αυτό που έγινε στην Τουρκία. Η Τουρκία είπε τα δικά της  για το δικό της εθνικό συμφέρον και καλά έπραξε, εμείς όμως να  πούμε αυτά που πρέπει για το δικό μας εθνικό συμφέρον.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Γιώργο Καλαντζή, ένα τελευταίο ερώτημα να θέσω. Έχουμε την πληροφόρηση  πότε θα πάει στη Βουλή το Νομοσχέδιο αυτό και προηγουμένως συνομιλώντας με τον Ευρυπίδη Στυλιανίδη επειδή έχει ασχοληθεί παλιότερα με το θέμα και ως Υπουργός.

ΓΓΘ: Έχει ασχοληθεί πάρα πολύ και έχει προσφέρει και πάρα πολλά ο κ. Στυλιανίδης. Και καλά είναι να το θυμόμαστε αυτές  τις  περιόδους. Καλό είναι να μην ξεχνάμε πράγματα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και είπε το εξής: Ουσιαστικά ο Άρειος Πάγος αποφάσισε ότι η Σαρία είναι ανώτερος νόμος  από το αστικό δίκαιο. Άρα μήπως δεν έπρεπε να πάει, εξέφρασε τον προβληματισμό του, το θέμα αυτό στη Βουλή και να λυθεί μόνο δικαστικά;

ΓΓΘ: Ο προβληματισμός είναι πάρα  πολύ ενδιαφέρων. Είναι αλήθεια ότι ο Άρειος Πάγος έχει βγάλει αποφάσεις και έχει προκαλέσει και όλη την κατάσταση αυτή που καταλήξαμε στο ΕΔΔΑ. Όμως, ο Άρειος Πάγος βγάζει αποφάσεις  μέσα σε ένα συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο. Το να ερχόμαστε μέσα σε ένα συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο και να ζητάμε από τη δικαιοσύνη να νομολογήσει επ’ αυτού να βγάλει δηλαδή -επιτρέψτε μου τη φράση- εκείνη το φίδι από την τρύπα, δεν είναι και ότι καλύτερο μπορούμε να κάνουμε από μια στιγμή και μετά. Μερικά πρέπει να τα αντιμετωπίσει η Βουλή και η πολιτική ηγεσία. Και η δικαιοσύνη θα κάνει τη δική της δουλειά όπως είναι το καθεστώς σε μια δημοκρατία όπου έχουμε διάκριση εξουσιών. Αλλά νομίζω ότι η υπόθεση μέσω Αρείου Πάγου εξάντλησε ότι είχε να δώσει. Είναι θεμιτό και είναι και ενδιαφέρον να συζητήσουμε. Γιατί αυτή η πρωτοβουλία δίνει την ευκαιρία να συζητήσουμε πράγματα. Να συζητήσουμε, λοιπόν, και να δούμε τι συμφέρει και τι δεν συμφέρει τη χώρα μας και σε επίπεδο αρχής αλλά και σε επίπεδο πρακτικό. Και να ακούσουμε καλύτερα και τους ίδιους τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας, γιατί ξέρετε γνωρίζω πάρα πολλούς που από τη μια δεν επιθυμούν οι ίδιοι στη προσωπική τους ζωή να κάνουν χρήση του ιερού ισλαμικού νόμου, από την άλλη, όμως, δεν επιθυμούν και τη κατάργησή του. Γιατί το θεωρούν και μέρος της ταυτότητάς τους ευρύτερα ως μουσουλμάνων αφενός αλλά και ως μία διαρκής απόδειξη ότι η Ελλάδα επί της αρχής αποδέχεται το Ισλάμ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα. Κύριε  Καλαντζή να σας ευχαριστήσω θερμά για τη συνομιλία μας . Να είστε καλά.

ΓΓΘ: Να είστε καλά και εύχομαι τα καλύτερα και στους ακροατές σας.

 

Αποσπάσματα της συνέντευξης: http://www.xronos.gr/koinonia/giorgos-kalantzis-i-saria-gia-enan-moysoylmano-einai-o-dromos-pros-ton-theo

Κλειστό