«Νοικοκύρηδες στον τόπο μας»

Συντάκτης: – 25/06/2017

«Αν λοιπόν, θέλουμε να είμαστε νοικοκύρηδες στον τόπο μας δεν θα έρθουν άλλοι να κατασκευάσουν κάτι. Οποιοσδήποτε άλλος. Και αυτό δεν αφορά μόνο το Ισλάμ, αφορά και άλλες περιπτώσεις άλλων θρησκειών, διότι ορισμένες χώρες αποκτούν την αντίληψη πως πρέπει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους χτίζοντας χώρους προσευχής».

Συνέντευξη στον ραδιοσταθμό Flash, δημοσιογράφος Ρήγου Μαρίνα

25/6/2017

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Για το ζήτημα αυτό και ειδικά για το ζήτημα του Τζαμιού στην Αθήνα , το οποίο βρίσκεται στα τελευταία στάδια αποπεράτωσής του συζητούμε με τον Γενικό Γραμματέα Θρησκευμάτων, τον κύριο Γιώργο Καλαντζή. Κύριε Καλαντζή καλησπέρα.

ΓΓΘ: Καλησπέρα σ’ εσάς και στους ακροατές σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Κύριε Καλαντζή, το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών σε αντίδραση της ανακοίνωσης του ελληνικού Υπουργείου που καταδίκαζε τη χρήση της Αγίας Σοφίας για προσευχή, κατηγορεί τη χώρα μας γιατί δεν έχει μέχρι σήμερα Τζαμί στην Αθήνα. Είναι μερικές από τις κατηγορίες  τις οποίες προσάπτει στη χώρα μας. Τι θα απαντούσαμε σε αυτό, γιατί το ξέρω το τζαμί αυτή τη στιγμή χτίζεται και βέβαια έχει περάσει μια μεγάλη περιπέτεια μέχρι να φτάσει σε αυτό το σημείο, αλλά υπάρχει, ή τουλάχιστον ως  προοπτική.

ΓΓΘ: Η εξωτερική πολιτική είναι θέμα άλλου Υπουργείου, όχι του δικού μας. Θα ήθελα όμως ως Έλλην πολίτης να πω ότι το να μας εγκαλεί μία χώρα που έχει μετατρέψει εκκλησίες σε στάβλους, που έχει καταστρέψει θρησκευτικά  μνημεία, που φρόντισε να διεξαγάγει το 1955 μία εκστρατεία εναντίον των Ελλήνων στην Κωνσταντινούπολη αντίστοιχη με αυτή που έκανε ο Χίτλερ εναντίον των Εβραίων στο Βερολίνο και σε όλη την Γερμανία, «την νύχτα των κρυστάλλων», αντιλαμβάνεστε ότι είναι κάτι που δεν μπορούμε να το απαντήσουμε με λόγια γιατί τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Η Τουρκία ανήκει σε μία κατηγορία χωρών με την οποία η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει καμία σχέση σε θέματα θρησκευτικής ελευθερίας. Εμείς είμαστε μια ευρωπαϊκή χώρα και με αυτά τα κριτήρια κρινόμαστε. Η Τουρκία ανήκει σε μια άλλη ομάδα κρατών. Τα επιχειρήματα που λέει η Τουρκία εναντίον μας είναι επιχειρήματα που δείχνουν μια τρομερή έλλειψη ψυχραιμίας και άγνοια των γεγονότων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Ας έρθουμε τώρα στο θέμα του τζαμιού. Που βρίσκεται σήμερα η κατασκευή του;

ΓΓΘ: Πριν σας πω που βρίσκεται να ξεκαθαρίσουμε κάτι. Εμείς μιλάμε για κατασκευή τζαμιού στην Αθήνα με κρατική χρηματοδότηση και η λειτουργία του θα βασίζεται σε κρατική χρηματοδότηση. Αυτό το κάνουμε γιατί το θέλουμε ως Έλληνες και ως κράτος και όχι γιατί κάποιος μας το επιβάλλει.  Δεν μπορεί να μας εγκαλεί κανένας για το πότε θα χτίσουμε εμείς ως χώρα ένα δημόσιο έργο. Γιατί το τζαμί είναι ένα δημόσιο έργο. Εμείς δεν απαγορεύουμε την λειτουργία τζαμιών στην Αθήνα.  Έχουμε τρία τζαμιά στην Αθήνα που λειτουργούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : και πολλά άλλα βέβαια που δεν είναι αδειοδοτημένα….άλλους χώρους προσευχής…

ΓΓΘ: Κάκιστα και αυτό είναι το αποτέλεσμα της άλλης τακτικής, γιατί εμείς ως έθνος έχουμε την τάση να πηγαίνουμε από το ένα άκρο στο άλλο, της άλλης τακτικής, λοιπόν, που έλεγε ότι κάντε ότι θέλετε αλλά μη μας το λέτε κιόλας. Το σωστό είναι να εφαρμοστεί ο νόμος. Όποιος έχει την δυνατότητα και εκπληρώνει τις προϋποθέσεις του νόμου, να έχει νόμιμη άδεια και όλα τα υπόλοιπα παράνομα πρέπει να κλείσουν, όπως αντίστοιχα έχουμε κλείσει παράνομους χώρους προσευχής άλλων θρησκευμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ :  Το τέμενος σε ποια φάση βρίσκεται τώρα;

 

ΓΓΘ: Το τέμενος τελειώνει τώρα. Θα παραδοθεί αν όχι τέλος Ιουνίου, μπορεί να πάει λίγο περισσότερο, δηλαδή μέσα στον Ιούλιο, αλλά το κτήριο έχει κατασκευαστεί. 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Η χωρητικότητά του είναι τέτοια που μπορεί να καλύψει όλο το μουσουλμανικό πληθυσμό που υπάρχει αυτή τη στιγμή στην πρωτεύουσα;

ΓΓΘ: Επί της αρχής να σας πω ότι δεν μπορούμε να κατασκευάσουμε ένα τέμενος στο κέντρο της Αθήνας για 200.000 μουσουλμάνους της Αθήνας. Είναι ένα τέμενος που μπορεί να εκπληρώσει με πολύ μεγάλη επιτυχία, όπως τουλάχιστον πιστεύουμε μέχρι αυτή τη στιγμή, την αποστολή του. Θέλουμε ένα δημόσιο τέμενος, το οποίο να δίνει ένα σαφέστατο μήνυμα για το πως η δική μας χώρα αντιλαμβάνεται το Ισλάμ. Το χατίρι των Τούρκων που θέλουν να δώσουν το μήνυμα ότι είναι οι προστάτες του Ισλάμ στον κόσμο και στην Ελλάδα και ειδικά στην Ελλάδα με διαφόρους τρόπους που σκέφτονται κατά καιρούς όπως να επαναλειτουργήσουν οθωμανικά τζαμιά γι’ αυτό ο λόγο, δεν πρόκειται να γίνει. Αυτή η χώρα κατασκευάζει καινούριο τζαμί στην Αθήνα, με δικά της χρήματα και δική της ευθύνη λειτουργίας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Έχει και έναν συμβολικό χαρακτήρα. Δεν είναι ότι θα στεγάσει τους 200.000 μουσουλμάνους, όπως είπατε. Είναι κάτι που η μουσουλμανική κοινότητα ήθελε πάρα πολύ εδώ και πολλά χρόνια.

ΓΓΘ: Δεν υπάρχει μία μουσουλμανική κοινότητα. Οι μουσουλμάνοι είναι όπως όλοι μας, οργανωμένοι σε κοινότητες με βάση τα εθνικά και θρησκευτικά χαρακτηριστικά τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ : Σίγουρα ναι. Θέτοντας και το θρησκευτικό  ζήτημα υποθέτω ότι θα είναι σουνιτικό το τέμενος; Στην πλειοψηφία τους είναι σουνίτες;

ΓΓΘ: Το τέμενος θα είναι τέμενος. Ο Ιμάμης θα είναι σουνίτης. Άλλωστε τα τεμένη των σουνιτών και των σιιτών δεν έχουν τις τεράστιες διαφορές που εν πάση  περιπτώσει μπορούμε να φανταστούμε κρίνοντας από τις δικές μας εμπειρίες. Όσοι από μας είμαστε χριστιανοί εννοώ. Ο Ιμάμης θα είναι σουνίτης βέβαια, γιατί η πλειοψηφία είναι σουνίτες, αλλά αν θέλουν σιίτες να προσευχηθούν με δικό τους Ιμάμη είναι άλλη συζήτηση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι αλλά αυτό φαντάζομαι θα μπορούσε να δημιουργήσει κάποια θέματα μεταξύ τους.

ΓΓΘ: Κοιτάξτε, δεν μπορούν όλοι να είναι ευχαριστημένοι με όλα. Υπάρχουν διαδικασίες που στοχεύουν στο να δώσουν συγκεκριμένα μηνύματα. Το πρώτο και το βασικό είναι το μήνυμα που θέλει να δώσει η χώρα μας στον ισλαμικό κόσμο και αν μιλήσουμε για εξωτερικά ζητήματα, καταρχήν στους Άραβες. Με τους Άραβες έχουμε μια ιδιαίτερη σχέση. Δεύτερον, το θέμα Σουνιτών – Σιιτών. Υπάρχουν θρησκευτικές διαφορές στο Ισλάμ και μεταξύ Σουνιτών υπάρχουν θρησκευτικές διαφορές, όπως υπάρχουν σε όλες τις μεγάλες θρησκείες. Όμως το τέμενος της Αθήνας φιλοδοξούμε να παίξει ένα ρόλο καταλλαγής  και συνεννόησης.  Αν θα πετύχουμε ή όχι δεν εξαρτάται μόνο από την ελληνική πολιτεία. Εξαρτάται και από τους ίδιους τους μουσουλμάνους. Εμείς θα δώσουμε ευκαιρίες. Ελπίζουμε να τις αντιληφθούν  και να τις αξιοποιήσουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρχε μία συζήτηση  χρηματοδότησης κατασκευής τεμένους από την Σαουδική Αραβία παλιότερα.

ΓΓΘ: Το μοντέλο που προτάθηκε στη χώρα παλιότερα ήταν αυτό που ίσχυε και στην Ευρώπη και εν πολλοίς ισχύει ακόμα. Το μοντέλο αυτό ποιο ήταν; Έρχονται χώρες, κυρίως από τον Αραβικό κόσμο και η Σαουδική Αραβία ήταν μια χώρα που πρωταγωνίστησε σε αυτό αλλά όχι μόνο η Σαουδική Αραβία, η οποία έδινε τα χρήματα σε χώρο που παραχωρούσε το εκάστοτε κράτος. Κατασκευαζόταν ένα μεγάλο τζαμί συνήθως μαζί με κάποιο πολιτιστικό κέντρο, βιβλιοθήκη ή κάτι τέτοιο και διοικούταν από την χώρα που είχε χρηματοδοτήσει την κατασκευή του. Ευτυχώς αυτό δεν έγινε στην χώρα μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Με το «ευτυχώς»; Μπορούμε να δούμε τι κρύβεται πίσω από αυτό σαν λογική;

ΓΓΘ: Είναι σαφές τι κρύβεται. Δεν κρύβεται και πολύ. Το φωνάζει. Λέει κάποιος ότι το Ισλάμ δεν έχει να κάνει με τη χώρα στην οποία βρίσκεται έχει να κάνει με μένα που το χρηματοδοτώ. Εμείς λοιπόν, απαντάμε σαν Έλληνες  επειδή έχουμε και εμπειρία του  Ισλάμ πολύ διαφορετική από ότι έχουν οι Ευρωπαίοι. Ξέρετε οι Ευρωπαίοι δεν έχουν ζήσει υπό την εξουσία  μουσουλμάνων. Εμείς έχουμε ζήσει. Οι Ευρωπαίοι έχουν μάθει άλλο τρόπο να χειρίζονται τα πράγματα.  Εμείς έχουμε την ιστορική εμπειρία με το Ισλάμ και ως νικητές και ως ισόπαλοι και ως ηττημένοι. Είναι άλλη η δική μας ιστορική εμπειρία και χάρη σε αυτήν ευτυχώς, ξαναλέω, μπήκαμε στην λογική ότι το Ισλάμ έχει θέση στη χώρα υπό το νόμο και τις προϋποθέσεις  που η χώρα θέτει για τον εαυτό της και για όσους βρίσκονται εδώ. Το βασικό μήνυμα της κατασκευής τεμένους με δικά μας χρήματα είναι μια πολύ απλή φράση που την ξέρουμε όλοι. «Νοικοκύρης στον τόπο σου». Αν λοιπόν, θέλουμε να είμαστε νοικοκύρηδες στον τόπο μας δεν θα έρθουν άλλοι να κατασκευάσουν κάτι. Οποιοσδήποτε άλλος. Και αυτό δεν αφορά μόνο το Ισλάμ, αφορά και άλλες περιπτώσεις άλλων θρησκειών, διότι ορισμένες χώρες αποκτούν την αντίληψη πως πρέπει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Κύριε Καλαντζή γιατί έχει καθυστερήσει τόσο πολύ τελικά το να έχουμε ένα τέμενος στην Αθήνα;

ΓΓΘ: Στην χώρα μας δυστυχώς μερικές φορές έχουμε την τάση να αυτομαστιγωνόμαστε. Χάνουμε το μέτρο της κριτικής. Άλλο να ξέρουμε τι κάναμε λάθος, άλλο να λέμε ότι τα έχουμε κάνει όλα λάθος. Λοιπόν, στο θέμα της κατασκευής του τεμένους, κατ’ αρχήν πρέπει να έχουμε υπ’ όψιν μας ότι μιλάμε για δημόσιο έργο. Ένα δημόσιο έργο έχει συγκεκριμένες διαδικασίες. Ψηφίστηκε ο νόμος το 2006, το 2007 είχαμε εκλογές, το 2009 εκλογές, το 2011 η κυβέρνηση Παπανδρέου έχασε την πλειοψηφία, σταμάτησε να είναι κυβέρνηση. Είχαμε κρίση. Το 2012 έγιναν δύο εκλογές και το 2015 έγιναν δύο εκλογές. Για τις αποφάσεις που αφορούν το τέμενος εμπλέκονται τουλάχιστον 3 υπουργεία. Ακόμα και σε μια κυβέρνηση που έχει ομαλό κοινοβουλευτικό βίο, η συνεννόηση τριών υπουργείων δεν  είναι εύκολη, το ξέρουμε όλοι, κι είναι και φυσιολογικό που δεν είναι εύκολη. Συμβαίνει και εις Παρισίους, να θυμηθώ μια παλιά φράση.  Μέσα σε όλα αυτά,  επειδή είναι δημόσιο έργο, οι πολίτες , οι Έλληνες έχουν δικαίωμα, και καλά κάνουν και το έχουν, να προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γιατί μπορούν να θεωρούν ότι η κατασκευή ενός έργου τους αφορά αρνητικά. Θα καταργήσουμε την δικαιοσύνη δηλαδή; Ή θα απαγορεύσουμε στους Έλληνες πολίτες να πάνε στο ΣτΕ , για να συντομεύσουμε κάτι; Ορθώς πήγανε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και έχασαν. Το ΣτΕ όμως δεν βγάζει αποφάσεις σε μια μέρα. Και προφανώς δεν μπορεί να βγάλει απόφαση σε μια μέρα. Να σας θυμίσω ότι για το Μουσείο της Ακρόπολης που υποτίθεται ότι συμφωνούσαμε όλοι, δεν είχαμε αντιδράσεις, χρειάστηκαν 105 δίκες. Και βεβαίως δεν παραδόθηκε στην ώρα του. Γιατί πρέπει να εστιάσουμε μόνο στο τέμενος και να πούμε ότι επειδή υπήρξαν αντιδράσεις, κι εν πάση περιπτώσει δημοκρατική χώρα είμαστε, γιατί κάποιος να μην αντιδράσει; Να αντιδράσει, να φωνάξει, να πει τα επιχειρήματά του, να τα υπογράψει και να αναλάβει και την ευθύνη τους. Αυτό είναι μια δημοκρατική χώρα. Καλά κάνανε και αντιδράσανε οι συμπολίτες μας, καλά κάνανε και πήγανε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, και καλά κάνει κι η Πολιτεία κι ολοκληρώνει το έργο. Νόμιμα και όμορφα. Απαιτείται χρόνος; Πάντα και για όλα τα έργα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Με τους υπόλοιπους χώρους προσευχής τι θα γίνει μετά την κατασκευή του τεμένους;

ΓΓΘ: Είναι σαφέστατη η θέση αυτή που έχουμε και την έχουμε πει πολλές φορές. Όταν θα ξεκινήσει  να λειτουργεί το τέμενος θα δοθεί ένας λογικός χρόνος, ώστε όσοι έχουν τζαμιά, τα οποία η ελληνική πολιτεία γνωρίζει που βρίσκονται, να καταθέσουν αιτήσεις για να λάβουν νόμιμη άδεια. Εάν την λάβουν την νόμιμη άδεια έχει καλώς, εάν δεν την λάβουν την νόμιμη άδεια θα κλείσουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Η οποία συνδέεται και με λόγους κτηριακής ασφάλειας και όλα αυτά τα τυπικά;

ΓΓΘ: Η άδεια κατ’ αρχήν συνδέεται με το αν είναι ασφαλής ο χώρος για τους πιστούς και τους γείτονες. Δεν προστατεύουμε μόνο τα δικαιώματα των πιστών, δηλαδή να μην πέσει να σε πλακώσει, να μην πάρει φωτιά και αν πάρει, να μην καείς. Προστατεύουμε και τα δικαιώματα των γειτόνων π.χ. ηχομόνωση. Είναι σαφέστατα, είναι γνωστά. Η εγκύκλιος υπάρχει από το 2014, επικαιροποιήθηκε το 2016  και είναι κοινή εγκύκλιος τεσσάρων υπουργείων. Κι αυτό από μόνο του είναι θέμα, γιατί καταλαβαίνετε ότι τέσσερα υπουργεία για να συνεννοηθούν δεν είναι εύκολο. Και συνεννοηθήκαμε κι ο νόμος θα εφαρμοστεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:  Σε σχέση με την μουσουλμανική κοινότητα, την οποία οι Τούρκοι αποκαλούν τουρκική μουσουλμανική μειονότητα….

ΓΓΘ: Εγώ δεν ξέρω καμία τέτοια, οπότε δεν μπορώ να σας απαντήσω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί λέει ότι δέχονται αυξανόμενη πίεση.

ΓΓΘ: Δεν ξέρω για ποιους μιλάνε. Πάντως όχι για κάποιον που κατοικεί σε αυτή τη χώρα. Προφανώς μιλάνε για κάποιους άλλους. Κάνουν λάθος; Δεν ξέρω. Πάντως εγώ δεν γνωρίζω καμία τουρκική μουσουλμανική μειονότητα  στην Ελλάδα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Καλαντζή, σας ευχαριστώ πάρα πολύ.

ΓΓΘ: Να είστε καλά. Καλή συνέχεια.

 

Κλειστό