Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων: Δημόσιο τέμενος, σε δημόσια γη, με δημόσιο χρήμα,υπό δημόσια εποπτεία. Η χώρα κατέληξε στην καλύτερη δυνατή λύση»

Συντάκτης: – 04/08/2016

Συνέντευξη στον «ΑΘΗΝΑ 9.84» και την εκπομπή «Ντάμες Σπαθί», 4/8/2016
Τίτλος: «Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων: Δημόσιο τέμενος, σε δημόσια γη, με δημόσιο χρήμα,
υπό δημόσια εποπτεία. Η χώρα κατέληξε στην καλύτερη δυνατή λύση»

  • Δημοσιογράφος: Καλό ας μεσημέρι κύριε Καλαντζή
    ΓΓΘ: Καλό μεσημέρι, τις καλύτερες ευχές μου στους ακροατές σας. Εν όψει του Δεκαπενταύγουστου
    εμείς οι χριστιανοί ευχόμαστε «Καλή Παναγιά».
    Δημοσιογράφος: Σωστά. Αυτές οι δεκαπέντε μέρες είναι μέρες νηστείας και όσοι πιστεύουν
    προχωρούν σε αυτή την ευχή. Να σας ρωτήσω λίγο για την ανέγερση του τεμένους. Είχαμε ήδη
    κάποιες αντιδράσεις στη βουλή.
    ΓΓΘ: Είναι λογικό να υπάρχουν αντιδράσεις. Είμαστε μια δημοκρατική χώρα, δεν χρειάζεται να
    συμφωνούμε όλοι και η κριτική είναι απαραίτητη, διότι εάν δεν γίνεται, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος να
    γίνουν μεγάλα λάθη και απροσεξίες. Η ζωή έχει ομορφιά γιατί έχει ποικιλομορφία. Άλλωστε, καλό
    είναι η εξουσία να ελέγχεται πάντα.
    Δημοσιογράφος: Η υπόθεση του Ελαιώνα και η ανέγερση τεμένους στην συγκεκριμένη περιοχή έχει
    γίνει αντικείμενο και της προεκλογικής περιόδου για τις δημοτικές εκλογές, έτσι;
    ΓΓΘ: Αναμενόμενο και λογικό.
    Δημοσιογράφος: Όχι, θέλω να πω ότι είναι κάτι που απασχολεί πάρα πολύ καιρό και την πολιτεία και
    τους φορείς που εμπλέκονται.
    ΓΓΘ: Το θέμα της κατασκευής του τεμένους απασχολεί τη χώρα μας, αν θέλουμε να είμαστε με
    ιστορική ακρίβεια σωστοί, από το 1894.
    Δημοσιογράφος: Σωστό είναι. Ήρθε η ώρα όμως να προχωρήσει.
    ΓΓΘ: Ο πρώτος νόμος που ψηφίστηκε μετά τη μεταπολίτευση, είναι το 2000, όταν χωροθετήθηκε
    στην Παιανία όχι μόνο τζαμί, αλλά ένα μεγάλο ισλαμικό πολιτιστικό κέντρο, εντός του οποίου θα
    λειτουργούσε τζαμί. Αυτό δεν προχώρησε τότε.
    Δημοσιογράφος: Ναι, δεν είχε προχωρήσει τότε.
    ΓΓΘ: Επίσης αυτό θα χρηματοδοτούνταν από ξένα κεφάλαια και θα διοικούνταν από ένα ΔΣ στο
    οποίο την πλειοψηφία θα είχαν εκπρόσωποι άλλων κρατών. Είναι δηλαδή η λύση που έχει προταθεί εκ
    των υστέρων από ορισμένες πλευρές. Είναι το γνωστό επιχείρημα “αφού είναι ισλαμικό, γιατί να μην
    το χτίσουν μόνοι τους και να το διοικήσουν μόνοι τους; κτλ”. Μετά καταλήξαμε στο νόμο το 2006,
    όπου η κεντρική απόφαση είναι να κατασκευαστεί ένα τέμενος υπό δημόσια εποπτεία, σε δημόσια γη,
    όπου το κτίριο ανήκει στο δημόσιο και λειτουργεί υπό ένα ΔΣ, του οποίου την πλειοψηφία την ορίζει
    το δημόσιο. Εν τω μεταξύ είχε γίνει η συζήτηση και για την επαναλειτουργία των δύο οθωμανικών
    τζαμιών στην Αθήνα. Άρα, η χώρα τα έχει συζητήσει όλα και έχει καταλήξει στην καλύτερη πρόταση
    αυτή την στιγμή. Δημόσιο τέμενος υπό δημόσια εποπτεία σε δημόσια γη και με δημόσιο χρήμα, γιατί
    καλό είναι να είμαστε νοικοκύρηδες στον τόπο μας…
    Δημοσιογράφος: Για να μην υπάρχουν εξαρτήσεις και να μην υπάρχουν παρεμβάσεις, να το πούμε και
    πιο ξεκάθαρα, έτσι;
    ΓΓΘ: Όποιος παρακολουθεί τι συμβαίνει στην Ευρώπη, θα δει ότι αυτή τη στιγμή και στη Γαλλία και
    στο Βέλγιο γίνεται μια συζήτηση, ολοένα αυξανόμενη σχετικά με τα τζαμιά, ότι δεν πρέπει να
    χρηματοδοτούνται από αλλού, σχετικά με τους ιμάμηδες ότι πρέπει να ξέρουν τη γλώσσα της χώρας
    στην οποία μένουν… Η Αυστρία ψήφισε καινούργιο, ειδικό νόμο για τις ισλαμικές κοινότητες το 2015,
    που άλλαξε παλαιότερο νόμο της, που τον είχε ακόμα από την περίοδο της Αυστροουγγρικής
    Αυτοκρατορίας, προσπαθώντας να δώσει τις κατευθύνσεις, που η δική μας χώρα εγκαίρως έχει σκεφτεί
    και σχεδιάσει, αλλά δυστυχώς δεν έχει υλοποιήσει.
    Δημοσιογράφος: Να περάσουμε λίγο στα πιο πρακτικά; Να πούμε λίγο σε ποιο ακριβώς σημείο θα
    γίνει…
    ΓΓΘ: Ισχύουν τα ίδια πράγματα που ισχύουν από το 2006. Θα γίνει στον Ελαιώνα. Η επιλογή του
    τόπου είναι ιδεώδης. Είναι κοντά στο μετρό…
    Δημοσιογράφος: Συγγνώμη, να βάλω έναν αστερίσκο εδώ, συγγνώμη που σας διακόπτω, για να μου
    απαντήσετε και σε αυτό.. Νωρίτερα η κα Κουντουρά στο σταθμό μας είχε πει ότι δεν έχουν διαφωνία
  • οι ΑΝΕΛ στην κατασκευή του τεμένους, αλλά στον τόπο που έχει επιλεγεί. Βέβαια βάζοντας μέσα
    κοινωνικά, τουριστικά και άλλα κριτήρια που εγώ εκτιμώ ότι ούτε στο κέντρο είναι στην Ομόνοια ούτε
    υπάρχει τέτοιο θέμα, αλλά να το απαντήσουμε, να το πείτε κι εσείς μάλλον που είστε κι ο πιο
    αρμόδιος.
    ΓΓΘ: Να το απαντήσουμε … Δεν είμαι αρμόδιος για τον τόπο
    Δημοσιογράφος: Όχι για τον τόπο, αλλά ξέρετε τα του ζητήματος και μπορείτε να πείτε και γιατί να
    γίνει εκεί.
    ΓΓΘ: Έχω μια εικόνα, ευχαρίστως να την μεταφέρω. Καταρχήν επειδή τυγχάνει να είμαι και κάτοικος
    της ευρύτερης περιοχής, όποιος πάει στην Ιερά Οδό να δει πως είναι τώρα η κατάσταση, έχει και την
    απάντησή του. Τώρα πρόκειται περί ενός εγκαταλελειμμένου χώρου, μη προσβάσιμου, εστία μόλυνσης
    επί της ουσίας, ο οποίος θα μεταμορφωθεί σε χώρο πρασίνου, με ένα κτίσμα που αντιστοιχεί στη μέση
    εκκλησία που γνωρίζουμε όλοι στις περιοχές μας, με παιδική χαρά και ένα ωραιότατο συντριβάνι.
    Αυτό πώς ακριβώς μειώνει ή προσβάλλει ή δημιουργεί κάποιο πρόβλημα στην περιοχή; Πρέπει να μας
    το εξηγήσει όποιος το υποστηρίζει. Δεύτερον, είναι κοντά σε σταθμό του μετρό και έτσι εξυπηρετείται
    ο κόσμος, χωρίς να επιβαρύνεται γενικότερα κυκλοφοριακά η περιοχή. Τρίτον, το δημόσιο τέμενος της
    Αθήνας, όπως αντιλαμβάνεστε θα αποτελεί ένα σημείο επίσκεψης, όταν έρχεται κάποιος αξιωματούχος
    από μουσουλμανική χώρα. Υπάρχουν 186 μουσουλμανικές χώρες στον κόσμο με περίπου 2 δισ.
    πιστούς του Ισλάμ. Το λέω αυτό γιατί ορισμένοι συμπολίτες μας, όταν ακούν Ισλάμ σκέφτονται μόνο
    την Τουρκία. Δεν υπάρχει μόνο η Τουρκία σε αυτόν τον κόσμο. Όποιος κρατικός αξιωματούχος
    έρχεται, λοιπόν, στην Αθήνα, λογικά θα επισκέπτεται το τέμενος. Αυτό είναι λόγος που θα ανεβάσει
    και το πρεστίζ, και την εικόνα, αν θέλετε και την αξία της περιοχής.
    Δημοσιογράφος: Γίνεται μια προσπάθεια αξιοποίησης της περιοχής και ανάδειξής της
    ΓΓΘ: Βεβαίως και γίνεται, που σημαίνει για το κράτος ότι θα πρέπει να προσέξει πολύ πως θα είναι
    αυτή η περιοχή, γιατί θα είναι η διεθνής του εικόνα στον ισλαμικό κόσμο. Αυτό σημαίνει, λοιπόν,
    αναβάθμιση της περιοχής και όχι υποβάθμιση. Τώρα, για την επιλογή της περιοχής θα σας κάνω μια
    μικρή ιστορική αναδρομή. Το τέμενος έχει “ταξιδέψει” σε όλη την Αττική. Προτάθηκε η Βουλιαγμένη,
    προτάθηκε το Σχιστό, προτάθηκε η Παιανία και η τότε κυβέρνηση κατέληξε, το 2006, με πρωτοβουλία
    της κας Γιαννάκου και της κας Μπακογιάννη και με την σύμφωνη γνώμη του τότε Δημάρχου
    Αθηναίων, Ν. Κακλαμάνη, στην περιοχή του Ελαιώνα, ακριβώς γιατί το τέμενος ήταν τόσο κοντά και
    τόσο μακριά, όσο έπρεπε, από την Αθήνα. Αυτό ήταν πολύ θετικό και οδήγησε σε θετικά
    αποτελέσματα, διότι αποσυμπίεσε όλη την πίεση που υπήρχε γύρω από την κατασκευή ενός τεμένους
    με ιδιωτική χρηματοδότηση και έλεγχο εκτός χώρας. Άρα η τοποθεσία μια χαρά είναι και δεν υπάρχει
    καλύτερη. Αναζητήσαμε ως κράτος πολλές τοποθεσίες και καταλήξαμε εκεί, ως την καλύτερη. Αν
    υπάρχει άλλη επιχειρηματολογία που να υποδεικνύει μια άλλη συγκεκριμένη περιοχή, γιατί το
    επιχείρημα που λέει όχι εδώ, αλλά δεν προτείνει που να γίνει, είναι επιχείρημα που πάντα θα το
    βρίσκεις μπροστά σου, άρα δεν θα γίνει ποτέ πουθενά τίποτα. Ευχαρίστως να ακούσουμε μια πρόταση
    που να λέει “να μην γίνει στον Ελαιώνα για τον α, β, γ λόγο και να γίνει εκεί για τον α, β, γ λόγο”.
    Δημοσιογράφος: Θέλετε να πούμε λίγο και τι έκταση θα καλύπτει, πόσος κόσμος θα μπορεί να
    φιλοξενηθεί, πόσοι πιστοί θα μπορούν να προσευχηθούν;
    ΓΓΘ: Θα είναι σαν μια μέση εκκλησία, είναι 300 άνθρωποι που θα μπορούν να φιλοξενηθούν….
    Δημοσιογράφος: Να μην φανταστεί κανείς ότι θα είναι κάποιο τεράστιο οικοδόμημα που ξαφνικά
    θα….
    ΓΓΘ: Μα και η μακέτα έχει δημοσιοποιηθεί. Ξέρετε μερικές φορές συζητάμε τα πράγματα λες και δεν
    έχουν ξαναειπωθεί. Λογικό είναι, κιόλας, κάπου. Όλα αυτά που συζητάμε τώρα τα έχουμε ξαναπεί
    επανειλημμένως .
    Δημοσιογράφος: Κι από δω τα έχουμε ξαναπεί σίγουρα, απλώς τα επαναλαμβάνουμε…
    ΓΓΘ: Ο σταθμός σας επανειλημμένως έχει δώσει τη δυνατότητα στους Αθηναίους να ξέρουν ακριβώς
    τι γίνεται στην περιοχή τους για αυτό το θέμα και μάλιστα με έγκυρο τρόπο. Η μακέτα του τεμένους
    έχει δημοσιοποιηθεί. Είναι γνωστό ότι δεν θα υπάρχει μιναρές. Είναι γνωστό ότι το κτήριο έχει
    εμπνευστεί από ένα βιομηχανικό σχεδιασμό κτηρίων και δεν παραπέμπει σε άλλου είδους
    καταστάσεις. Όλα αυτά είναι γνωστά. Κάποια στιγμή, είδαμε κι ένα επιχείρημα, ότι βλέποντας και τη
    μακέτα του τεμένους, όπου υπάρχουν κάποια μικρά κτήρια δίπλα στο τέμενος, ότι αυτά τα κτηριάκια
    κάτι περίεργο είναι. Αυτά, όμως, είναι οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις του τεμένους που
    αναφέρονται στη μελέτη κατασκευής. Ακούσαμε άλλη θεωρία ότι άλλο είναι το τέμενος κι άλλο το
  • τζαμί. Τζαμί είναι μόνο χώρος προσευχής, ενώ το τέμενος είναι κάτι φοβερό και τρομερό που θα
    γίνεται προσηλυτισμός ανθρώπων. Ποια είναι η διαφορά τώρα. Η διαφορά είναι ότι το τέμενος είναι
    ελληνική λέξη, προέρχεται από την αρχαία ελληνική γλώσσα, ενώ το τζαμί είναι τούρκικη. Από κει και
    πέρα ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί όποια λέξη θέλει. Γεγονός είναι ότι και οι δύο λέξεις
    αναφέρονται σε χώρο προσευχής…
    Δημοσιογράφος: Που είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε.
    ΓΓΘ: Να σας πω κάτι άλλο. Το ότι είμαστε υποχρεωμένοι, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να έχουμε
    τίποτα.
    Δημοσιογράφος: Το λέω σεβόμενοι τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους ανθρώπους….
    ΓΓΘ: Σεβόμενοι το δικό μας Σύνταγμα καταρχήν, γιατί το Σύνταγμα έχει το άρθρο 13 περί
    θρησκευτικής ελευθερίας, είμαστε υποχρεωμένοι να εγγυηθούμε και να προστατεύσουμε τη
    θρησκευτική ελευθερία όλων των γνωστών θρησκειών. Το Ισλάμ είναι γνωστή θρησκεία. Γι’ αυτό και
    το Υπουργείο Παιδείας έχει δώσει άδειες ευκτηρίων οίκων μουσουλμάνων στην Αθήνα, βεβαίως υπό
    την προϋπόθεση ότι τα κτήρια είναι σύμφωνα με το νόμο. Επίσης όποιος νομίζει ότι θα υπάρξει ένα
    τέμενος και θα απαγορευτούν όλα τα άλλα, κάνει λάθος. Αυτό είναι αντισυνταγματικό. Αυτό που θα
    γίνει όμως και θα έπρεπε να έχει γίνει ήδη είναι ότι θα υπάρξει επιτέλους ένα δημόσιο τέμενος, υπό
    δημόσια εποπτεία, πράγμα που θα μας δώσει τη δυνατότητα να οργανωθούμε και να συνομιλήσουμε
    σοβαρά με τους μουσουλμάνους συμπολίτες μας και να τελειώσει το άγχος των παράνομων και
    άτυπων χώρων προσευχής που είναι πραγματικός κίνδυνος και για την ασφάλεια της χώρας μας και για
    τη θρησκευτική ειρήνη στη χώρα μας, αλλά και για την υγεία μας.
    Δημοσιογράφος: Χρονοδιάγραμμα προβλέπεται κύρια Καλαντζή στην νομοθετική ρύθμιση;
    ΓΓΘ: Νομίζω μόνο ο Θεός το γνωρίζει αυτό. Το ότι η χώρα μας χρειάστηκε να ψηφίσει τρεις
    τροποποιήσεις στη Βουλή του νόμου 3512 και σήμερα ψηφίζει μια τροποποίηση που λύνει επί της
    ουσίας θέματα όχι πολιτικής, αλλά πρακτικής υλοποίησης του τεμένους, δεν είναι κάτι που μας τιμά ως
    χώρα. Δεν μπορεί μια χώρα να παίρνει μια σωστή πολιτική απόφαση και να θέλει 10 χρόνια για να την
    υλοποιήσει, ή 5 χρόνια ή 3 ή 6. Αν δεν κινείσαι αρκετά γρήγορα στον κόσμο μας, στον κόσμο του
    διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων θα μείνεις πολύ πίσω.
    Δημοσιογράφος: Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Καλαντζή.
    ΓΓΘ: Να είστε καλά. Καλή συνέχεια και σας ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία.
    Δημοσιογράφος: Εγώ ευχαριστώ

Κλειστό